Samochód elektryczny – czy to dobry zakup?

Ocena: 0.00/0

Coraz częściej mówi się o tym, jak nieekologiczne jest korzystanie z większości paliw samochodowych. Dlatego też istotne jest szukanie alternatyw, mających na celu odciążenie środowiska. Oprócz tego mówi się o tym, że zasoby paliw wcale nie są nieskończone i pewnego dnia mogą po prostu się skończyć. Czy warto zakupić samochód elektryczny?

Samochód elektryczny – jak wyglądały jego początki?

Powstanie marki Tesla było ponoć podyktowane zamknięciem projektu prób samochodu elektrycznego EV1 przez General motors. Były one dzierżawione w ramach procesu dopracowywania produktu w latach 1996 - 1999. W roku 2002 samochody wróciły do koncernu, a tam uległy zniszczeniu. Modne w owym czasie były teorie, że to przemysł naftowy wpłynął na zabicie pomysłu EV1. Tesla ma być ripostą sugerującą, że samochody elektryczne mają sens.

Obecnie w ciągu roku powstać ich może około 300 tys. Tesle wytwarzane są w trzech warsztatach na terenie USA. Zatrudnionych w firmie jest prawie 38 tys. pracowników. Koncern stara się na własną rękę wytwarzać elementy istotne do produkcji pojazdów. Podobnie prezentowały się początki działalności Henry’ego Forda. Z tego powodu Elona Muska (współzałożyciela Tesli) przyrównuje się właśnie do Henry’ego Forda.

Rozpowszechnianie się wynalazku samochodu elektrycznego

Dziewiczym samochodem spod skrzydła Tesli był Roadster. Jako prototyp dla tego modelu użyto elektryczny samochód AC Propulsion tzero. Zastąpiono w nim ołowiowe akumulatory litowo-jonowymi. W dalszym okresie po nawiązaniu kooperacji z Lotusem zastosowano elementy modelu Lotus Elise do zbudowania nadwozia dla Roadstera. W 2008 roku samochód trafił do produkcji.

Gotowe nadwozie od Lotusa wyposażono w elektryczny napęd. Tak zbudowany pojazd pokonał 501 km na jednym ładowaniu, bijąc tym sposobem rekord świata w zasięgu seryjnych samochodów elektrycznych. W 2010 roku Roadster wygrał jako pierwszy elektryczny samochód w rajdzie Monte Carlo Alternative Energy Rally.

W 2014 roku w ofercie koncernu pojawił się model S, w 2015 SUV oznaczony, jako X, a w 2016 roku model klasy średniej oznaczony trójką. Ostatni na początku oznaczony miał być literą E. Nie zgodził się na to Ford, który literą E sygnuje serię swoich furgonetek. 3 w nazwie modelu jest kompromisem. Do grona pojazdów Tesli dołączyć miał również wielki SUV o oznaczeniu Y. Nazwy zestawione razem miały składać się w napis “S3XY” wyglądający bardzo podobnie do popularnego w popkulturze określenia SEXY. Budzić może to skojarzenie, że właśnie takie są elektryczne samochody.

Samochód elektryczny – co jeszcze się zmieni?

Tesla, chcąc się rozwijać, swoje auta oferuje początkowo bogatym klientom. Po dopracowaniu oraz rozwoju technologii obmyślana jest produkcja modeli w bardziej atrakcyjnych cenach. Jest to strategia bliźniaczo podobna do działań Henry’ego Forda w początkowych latach aktywności jego marki.

Samochody spod szyldu Tesli sprzedawane są poprzez stronę www oraz sieci placówek koncernu. Nie można ich zakupić od niezależnych dealerów. Elon Musk zapowiadał w 2018 roku ułatwienie procesu kupowania Tesli. Ma się on docelowo odbywać przez zatwierdzenie na stronie internetowej. Niepotrzebne mają być w związku z tym umowy sprzedaży.

Tesla chętnie propaguje systemy wspomagania jazdy. W pojazdach tej marki znajdują się autopiloty, a w najnowszych modelach pozwalać one będą na całkowicie autonomiczną jazdę. Szokuje to wiele osób, szczególnie tych nastawionych sceptycznie do rozwoju technologicznego. Inni zaś zachwyceni są tą innowacją i marzą o zakupie samochodu Tesli.

Informacje:
Oceń Artykuł:

0Komentarze

Brak komentarzy